Försäljningsvillkor och info
1. Försäljningsvillkor
För att få handla i vår internetbutik krävs det att du har fyllt 18 år eller har målsmans medgivande. Genom att du bekräftar din order, godkänner du köpet och därmed också våra försäljningsvillkor.

Vid köp för belopp under 500 kr tillkommer en fast avgift för porto och emballage på 30 kr per försändelse. Fraktfritt gäller vid köp från 500 kr och uppåt. Webbshopens priser gäller endast för kunder med svensk leveransadress. Vid beställningar från utlandet tillkommer extra fraktavgifter. Utlandskunder ombedes vänligen kontakta oss för prisuppgift före beställning. 

Moms ingår med 6% på samtliga angivna priser för böcker och album, samt med 25% på paketfrakt, emballage och andra expeditionsavgifter.


2. Leveransvillkor
2.1 Leveranstid och leveranssätt
Normal leveranstid är 2–4 dagar. Vi skickar med DHL Servicepoint alternativt Posten/Postnord. Våra försändelser ryms normalt inte i brevlådan, utan ska avhämtas hos postens ombud eller serviceställe. Vi kan inte garantera leverans inom angiven tid, då oförutsedda förseningar kan uppstå. Vid större kampanjer kan leveranser dröja något längre. Beställning som innehåller restnoterad produkt skickas när alla varor finns i lager, normalt inom 10 dagar. Vi lämnar ingen kompensation för olägenheter som kan uppstå vid eventuella förseningar. Vi levererar inte mot postförskott. För ej avhämtade, returnerade beställningar debiteras en minimiavgift på 200 kr för returfrakt, expeditionskostnader osv.

2.2 Orderbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Ta för vana att alltid kontrollera din orderbekräftelse så att allt ser OK ut, skulle det vara något du undrar över så kontakta vår kundtjänst omedelbart. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundtjänst. När du kontaktar oss är det bra om du har kundnr/ordernr antecknat. Kontrollera alltid paketets innehåll och se att det stämmer överens med din orderbekräftelse. 

2.3 Fel i publicering
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera fel i priser och texter på vår hemsida och i webbshopen. Vi reserverar oss även mot eventuella tekniska fel i webbshoppen, browser eller server.

3. Betalningsvillkor
Vi samarbetar med Payson och kan via dem erbjuda flera olika betalningsmöjligheter, som kortbetalning, direktbetalning via bank och inom kort också betalning mot faktura. Notera att vid fakturabetalning tillkommer en obligatorisk fakturaavgift på 19 kr.

3.1 Kortbetalning via Payson 
Vid betalning med Payson överför du betalningsmedel från ditt Payson-konto & internetbank. När du bekräftar din order skickas du vidare till en säker server hos Payson där du får välja betalningssätt. När transaktionen har godkänts skickas du tillbaka till vår webbutik och ordern blir bekräftad. Om transaktionen mot förmodan inte skulle godkännas p.g.a. att medel ej finns tillgängliga på kontot, skickas du tillbaka till shoppen och får därefter försöka igen eller välja ett annat betalningssätt. 

3.2 Faktura 14 dagar via Payson
Vi räknar med att snart kunna erbjuda fakturabetalning som alternativ till direktbetalning. Då kommer följande villkor att gälla: 
Samtliga fakturaorder genomgår en sedvanlig kreditupplysning innan köpet godkänns. Denna utförs automatiskt. För privatperson krävs att betalningsanmärkningar och ansökningar om betalningsföreläggande saknas. Betalningsvillkor är 14 dagar och kunden måste ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige. Notera fakturaavgiften på 19kr. Efter köpet skickas fakturan via mejl till den e-post du angivit. Vid utebliven betalning tillkommer påminnelseavgift 60kr därefter inkassoavgift 180kr. Observera att uppgifterna du lämnar måste stämma överens med din folkbokförda adress.Vi förbehåller oss rätten att neka fakturabetalning även om villkoren är uppfyllda. 


4. Säkerhet
4.1 Konsumentköplagen
Vi hoppas att du kommer att trivas som kund hos oss. I vår webbshop följer vi konsumentverkets riktlinjer, reglerna i Konsumentköplagen och Distansavtalslagen samt allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera köpta, felfria varor utan att specificera någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Varan skall returneras i orginalförpackningen och i samma skick, dvs böckerna ska vara felfria och olästa. Om varor som inte är i ursprungligt skick returneras till oss kan ångerrätten inte nyttjas och kunden debiteras 99 kronor för att åter få produkten skickad till sig. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav.

4.2 Kunduppgifter, sekretess och PUL. 
Vi lämnar inte ut några kunduppgifter till andra än de partners vi har för betalningsbevakning och då endast i de fall detta är nödvändigt. Vi använder kundregistret för att kontakta våra kunder i samband med beställning och för att skicka ut information till de som valt att få vårt nyhetsbrev. Kontrollera att de angivna adressuppgifterna är aktuella varje gång du lägger en ny beställning.

4.3 Information om pantsättning
Vid betalning med Payson Faktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter SVEA Ekonomi AB, 556489-2924. 

5. Retur & reklamationsrätt
5.1 Returer
Som privatperson har du 14 dagars öppet köp från den dagen att du har tagit emot varan. Retur skall ske i originalemballage och i oskadat originalskick. Returfrakten står du som kund för. Kom ihåg att kontakta oss via mail innan du skickar tillbaka varan. Öppet köp gäller ej vid köp av reavaror.

5.2 Reklamation
Anser du att en vara är felaktig eller defekt, tag omgående efter mottagandet kontakt med oss och reklamera produkten och ge en noggrann beskrivning av felet. Om varan bedöms som felaktig/defekt efter granskning, ersätts du med en ny vara förutsatt att en ny vara finns tillgänglig. Om en ny vara inte kan levereras återbetalas erlagd summa och eventuell fraktavgift och/eller fakturaavgift. Reklamation ska göras inom rimlig tid från det att kunden mottagit varan.

5.3 Cookies
I webbshopen används cookies. Cookies är information som skickas från olika sajter och lagras på din hårddisk. De lagrade uppgifterna används för att sajterna ska känna igen sina användare nästa gång de besöker sajten. Med hjälp av cookies analyserar vi vår trafik för att urskilja mönster i hur tjänsten används. Dessa analyser ligger till grund för utveckling av tjänstens innehåll och design. Cobolt Förlag varken säljer eller utbyter personlig information om sina användare. Vi använder lagrade uppgifter endast för att förbättra tjänsten för våra användare. Genom att använda hemsidan accepterar du att vi lagrar information om dig som användare.

5.4 Övrigt
Reservation mot slutförsäljning. Återbetalning av förskottsbetalad ej levererad vara sker omgående.

Kontakta oss:
Enklast och snabbast kontaktar du oss via e-post. Mejla till kontakt@coboltforlag.se och ange i rubriken vad ditt ärende gäller.

Telefon: 073-687 90 87.
Telefontid: mån-fred, 10.00–16.00.

Postadress:
Cobolt Förlag AB
Smedjegatan 11
619 30  TROSA

Organisationsnr: 556971-0436

Momreg.nr/VAT-nr: SE556971043601